verksted_med_spesialkompetanse

Bilverksted med spesialkompetanse

Vi har nesten 40 års erfaring som bilverksted for General Motors, en av verdens største bilprodusenter.
I tillegg er vi også autorisert Jeep/Chrysler-forhandler og påtar oss alle typer reparasjoner på Chrysler-kjøretøy. Vi er også et Chevrolet verksted med spesialkompetanse.
Vårt siste satsningsområde er Ford-US. Ford har modeller som passer ypperlig i Norge og når Ford F150er den mest solgte bilen i USA (820.000 i 2016), så vet vi at Norge er et interessant område for denne modellen. Deler til US-modeller skaffer vi direkte fra våre leverandører i USA.

Isuzu har vært en trofast arbeidshest på det norske marked i mange år, men også den trenger service fra tid til annen. Vi bistår deg her med høyt kvalifiserte folk som kan Isuzu.

Fiat’s kommersielle kjøretøy (vare- og lette lastebiler) er også et merke som vi betjener. Har du spørsmål, ta kontakt for en uforbindtlig prat.

Alle typer service og vedlikeholdsprogram kan utføres og vi formidler karrosseriskader til bilverksted som imøtekommer dagens høye kvalitetskrav. Våre sertifiserte teknikere er alltid oppdatert på alle aktuelle modeller og bruker kun spesialverktøy og originaldeler som er anbefalt av produsenten.

Service

Ved bruk av produsentens vedlikeholdsprogram sikrer du at bilen din alltid er i drift- og sikkerhetsmessig forsvarlig stand. I tillegg tar vi hensyn til de vanskelige vær -og kjøreforhold avhengig av bilmodell, type kjøring og kilometerstand. Det er viktig at disse intervallene blir fulgt og at smøremidler som benyttes imøtekommer produsentens krav. Dette er særlig viktig når det gjelder motoroljer. Det er i dag en rekke kvalitetskrav som skal oppfylles. Vi vet hva som skal brukes. Bergheim er spesialist når det kommer til å være et Chevrolet verksted.
Har du spørsmål om service/reparasjon, vennligst ta kontakt med vårt bilverksted.
Vi opererer pr. 1/10-16 med følgende priser:

  • service kr. 1.300,- pr. time + mva.
  • EU-kontroll personbil kr. 780,- + mva.
  • EU-kontroll lastebil kr. 1.200,- + mva.

 

 

Ofte stilte spørsmål

+ Montering av gassanlegg

flexfuel
De aller fleste bensinbiler kan enkelt bygges om til gassdrift. Du får da en bil med to parallelle drivstoffsystem. En ekstra tank og rørsystem blir montert i bilen – og du kan selv velge om du vil kjøre på gass eller bensin.

Hvorfor gassdrift
Gass (Propan) er et rimeligere drivstoff enn bensin.
Lavere utslipp av skadelige avgasser og partikler enn bensin og diesel. Gass er det mest miljøvennlige fossile drivstoff som finnes.
Gassdriften virker ikke inn på bilens originale drivstoffsystem.

Kjører du mer enn 15000 km i året og har en bil med normal størrelse vil montering av gassanlegg være lønnsomt etter kort tid. Kjører du en stor bil med høyere forbruk vil du tidligere se lønnsomheten i investeringen.

Gass kan ikke kombineres med E85

Ta kontakt for et pristilbud på montering av gassanlegg i din bil!

+ Nedregistrering Tahoe Diesel 1995-2000

Vegdirektoratet har foretatt en tilpassning av kjøretøyforskriftene slik at typegodkjente Chevrolet Tahoe 6,5 Diesel i perioden 1995-2000 kan settes ned i vekttil under 3500 kg. (For biler som ikke er 10 år enda, vil det bli beregenet personbilavgift.)

Dette er prosedyren: Kontroller at den originale vektlappen (dørfals førerdør) er lesbar, slik at de originale aksel- og totalvekter er synlige. Hvis vekter er lesbare kan man henvende seg direkte på Trafikkstasjonen for å endre vekter.

Hvis vekter ikke er lesbare, må det utstedes en ny vektgaranti fra Bergheim Drammen AS. Denne kan bestilles fra erik@bergheim.no. Vi leverer da dokumentet (som Trafikkstasjonen beholder) og en ny vektlapp med nødvendig informasjon som klebes på samme stedet (bruk klar bygningstape over vektlapp som beskyttelse). Prisen for denne tjenesten er kr. 2.000,- pluss mva og det blir sendt pr. postoppkrav.

NB! Husk at når bilen blir registrert som personbil, er det krav om E-merkede sikkerhetsbelterforan. Disse kan bestilles fra vårt delelager i Drammen. De originale sikkerhetsbelter bak blir vanligvis godkjent på Trafikkstasjonen i det de har dobbel låsing.

Vi kan om nødvendig attestere dette på vektdokumentet.

+ Antall sitteplasser / mavebelte i baksetet / endring til personbil etter 10 år

Vegdirektoratet har foretatt visse tilpasninger i kjøretøyforskriftene.
Dette er sendt i et internt notat fra Statens Vegvesen datert 19.3.09 som bekjentgjør endringene. Vi er et Chevrolet verksted. Vi hjelper deg med endringene.
Det betyr i praksis at mavebelte igjen kan bli godkjent i midtre sitteposisjon i baksetet. Det forutsettes at bilen er registrert første gang før 15.3.2004.
I praksis vil dette være aktuelt for biler eldre enn 10 år hvor baksetet blir montert. Under alle omstendigheter skal sikkerhetsbelter skiftes til E-merket type.

Chevrolet Tahoe 6,5 TD 1995-2000:
Når bilen er utrustet med mavebelte i midtre sitteposisjon bak vil den bli 5 seter personbil, såfremt den har tilstrekkelig nyttelast (< 375 kg)

Chevrolet Suburban 6,5 TD & 5,7 Bensin -2000:
Når bilen er utrustet med mavebelte i midtre sitteposisjon bak vil den bli 5 seter personbil, såfremt den har tilstrekkelig nyttelast (< 375 kg). Biler med 3. seterad vil også få godkjent sitteposisjoner med mavebelter, hvis ikke nyttelast overskrides. (NB: kan ikke taes ned i vekt. Er fortsatt en C1 bil)

Chevrolet Silverado Pick Up (Ext. Cab & Crew Cab) – 2000:
Disse modellene vil bli godkjent med det antall sitteplasser som var standardutrustning fra GM. Sjekk nyttelast på lette utgaver!
(NB: kan ikke taes ned i vekt. Er fortsatt en C1 bil)

Chevrolet Cargo Van Bensin & Diesel –2001:
På biler som er utrustet fra produsent som kassebiler vil det kun bli godkjent originalmonterte 3-punkt belter bak. Sitteplasser med mavebelter vil ikke bli godkjent.
(NB: kan ikke taes ned i vekt. Er fortsatt en C1 bil)

Chevrolet Starcraft, Beauville og Sportvan Bensin & Diesel –2001:
Disse modellen er innredet bak for personbefordring fra produsent og følgelig vil sitteplasser bak bli godkjent med mavebelter.
(NB: kan ikke taes ned i vekt. Er fortsatt en C1 bil)

De samme retningslinjer gjelder også for GMC modeller.
Trenger du hjelp av et Chevrolet verksted? Kontakt oss i dag

+ Hastighetsbegrenser/Særbestemmelser

Kjøretøy (lastebil kl. N2, 3501-7500kg) som er importert/registrert i henhold til §1.15 (Særbestemmelsene) skal ikke ha hastighetsbegrenser.

Sjekk derfor side 3 i vognkort del 1 under merknader. Alle kjøretøy som er godkjent i henhold til Særbestemmelsene vil ha en anførsel i denne rubrikken.

Følgelig kan lastebiler i denne kategorien (over 3500kg) registrert på Særbestemmelsene slippe problematikken rundt hastighetsbegrenser.

+ Lyktebøyler

Dette er et meget omdiskutert tema i disse dager!
Myndighetene har gitt disse bestemmelsene tilbakevirkende kraft og følgelig skal lyktebøyler på alle kjøretøy føres inn i vognkortet sammen med økningen i bilens lengde.
Bestemmelsene er aktuelle for følgende kjøretøy (som vi leverer):
M1= Personbiler
N1= Varebiler og Pick Up med tillatt totalvekt under 3500 kg
N2= Lastebiler og kombinertbiler over 3500 kg

De kritiske kjøretøygruppene er M1 og N1:
Sluttdato for innlegg i vognkortet er 25/5-07 på disse biltypene.
Ved timebestilling på trafikkstasjoene, så må time bestilles før
1/5 d.å og i så fall kan bil vises/godkjennes etter 25/5 hvis det
er lang bestillingstid på trafikkstasjoen.
Ingen av de lyktebøyler som vi har montert imøtekommer de EU-krav som gjelder fra 25/5 og det betyr at lyktebøyler må avmonteres! Ved første EU-kontroll vil lyktebøyle bli anmerket med feil og kjøretøy ikke godkjent.

Kjøretøygruppe N2:
Det er ingen endringer i regelverket for lastebiler over 3500 kg!
Imidlertid skal lyktebøyler sammen med lengdeendring på kjøretøy anmerkes i vognkortet. Vi har nødvendig dokumentasjon på de fleste bøyler som vi har montert. Hvis et Bergheim bilverksted utfører EU-kontroll, ta med del 2 av vognkortet (den rosa delen) og vi kan besørge ”papirabeidet” på trafikkstasjonen!

NB! Husk at det IKKE FINNES godkjenningsdokument på lyktebøyle/kufanger som overstiger bilens bredde (går rundt hjørnet på forskjermen). Følgelig må denne typen bøyler avmonteres.

+ Tilhengervekter div.US-produsenter

Truckmaster, Tristar, Multivan og Studebaker.
I dag blir en rekke av disse bilene gruppeendret til M1 og følgelig kommer krav om tilhengervekter i vognkortet.
Det ser ut til å være vanskelig å få hengervekter/teknisk informasjon fra nevnte firmaer og mange bileiere får et stort problem, da disse bilene i stor grad benyttes for tilhengerkjøring. De er jo egentlig svært godt egnet til dette formålet.

Bergheim har følgende fremgangsmåte for å løse dette:
-Bilen kalles inn til kontroll hos Bergheim
-Originalt GM-understelsnummer påvises og de tekniske byggedata på bilen hentes ut fra GM-service info
-Hjul, fjærer, understell og hengerfeste kontrolleres. Så frem ingen avvik i negativ retning kan påvises(gjerne i form av svakere utførelse) vil vi benytte tilhengervekter fra General Motors.
-Bergheim skriver en bekreftelse og vedlegger underdokumentasjon fra GM på tilhengervekter samt byggedata på bilen.
-Bileier overlater vognkort del 2 (original) til Bergheim og vi forestår prosessen hos Biltilsynet. Bilen skal ikke vises (annet enn til Bergheim) -Nytt vognkort med tilhengervekter blir laget og sendt bileier pr. post.
-Pris for denne tjenesten er kr. 2400,- + Mva. Totalt kr. 3.000,-

Send oss en forespørsel

Vennligst fyll ut feltene merket*

Verksted
Hva trenger du hjelp med?
Sending

Periodisk kontroll (EU kontroll)

Hvis du allerede er servicekunde, kan vi automatisk kalle inn bilen til kontroll før forfall på SMS. Vi kjenner produsentes toleransegrenser og slitasjegrad og kan gi deg et overslag på hva som bør repareres.

EU-kontroll kan utføres inntil 4 måneder før forfall, derfor kan vi planlegge og tilpasse EU-kontroll i forbindelse med en rutineservice eller legge den til en periode hvor du ikke har behov for bil.

Enklere og rimeligere for deg.

Sjekk når ditt kjøretøy skal til neste periodiske kontroll. Du må selv følge med og avtale tid slik at kjøretøyet blir kontrollert og godkjent i tide.

Sjekk fristen her