top3

Delelager

Vi kjenner det norske markedet etter 40 år med import av biler og deler fra USA.

Vi leverer deler til de fleste modeller fra General Motors, Jeep, Chrysler og Ford. Man ser i dag at det kan være problem med utgåtte deler til enkelte eldre modeller. Gjennom vårt utmerkede sporingssystem i USA kan vi finne det meste (både nytt og brukt).

Vi har også delekataloger til alle GM-modellene fra tidlig 70-tallet og våre medarbeidere har årtier med erfaring.

Deler sendes fra våre leverandører i USA luftfrakt ekspress samt ukentlig fly sendinger. I tillegg har vi sjøfrakt hver måned for større deler.

 

 

 

Ofte stilte spørsmål

 

+ Montering av gassanlegg

De aller fleste bensinbiler kan enkelt bygges om til gassdrift. Du får da en bil med to parallelle drivstoffsystem. En ekstra tank og rørsystem blir montert i bilen – og du kan selv velge om du vil kjøre på gass eller bensin.

Hvorfor gassdrift
Gass (Propan) er et rimeligere drivstoff enn bensin.
Lavere utslipp av skadelige avgasser og partikler enn bensin og diesel. Gass er det mest miljøvennlige fossile drivstoff som finnes.
Gassdriften virker ikke inn på bilens originale drivstoffsystem.

Kjører du mer enn 15000 km i året og har en bil med normal størrelse vil montering av gassanlegg være lønnsomt etter kort tid. Kjører du en stor bil med høyere forbruk vil du tidligere se lønnsomheten i investeringen.

Gass kan ikke kombineres med E85

Ta kontakt for et pristilbud på montering av gassanlegg i din bil!

+ Nedregistrering Tahoe Diesel 1995-2000

Vegdirektoratet har foretatt en tilpassning av kjøretøyforskriftene slik at typegodkjente Chevrolet Tahoe 6,5 Diesel i perioden 1995-2000 kan settes ned i vekttil under 3500 kg. (For biler som ikke er 10 år enda, vil det bli beregenet personbilavgift.)

Dette er prosedyren: Kontroller at den originale vektlappen (dørfals førerdør) er lesbar, slik at de originale aksel- og totalvekter er synlige. Hvis vekter er lesbare kan man henvende seg direkte på Trafikkstasjonen for å endre vekter.

Hvis vekter ikke er lesbare, må det utstedes en ny vektgaranti fra Bergheim Drammen AS. Denne kan bestilles fra erik@bergheim.no. Vi leverer da dokumentet (som Trafikkstasjonen beholder) og en ny vektlapp med nødvendig informasjon som klebes på samme stedet (bruk klar bygningstape over vektlapp som beskyttelse). Prisen for denne tjenesten er kr. 2.000,- pluss mva og det blir sendt pr. postoppkrav.

NB! Husk at når bilen blir registrert som personbil, er det krav om E-merkede sikkerhetsbelterforan. Disse kan bestilles fra vårt delelager i Drammen. De originale sikkerhetsbelter bak blir vanligvis godkjent på Trafikkstasjonen i det de har dobbel låsing.

Vi kan om nødvendig attestere dette på vektdokumentet.

Last ned PDF

+ Antall sitteplasser / mavebelte i baksetet / endring til personbil etter 10 år

Vegdirektoratet har foretatt visse tilpasninger i kjøretøyforskriftene.
Dette er sendt i et internt notat fra Statens Vegvesen datert 19.3.09 som bekjentgjør endringene.
Det betyr i praksis at mavebelte igjen kan bli godkjent i midtre sitteposisjon i baksetet. Det forutsettes at bilen er registrert første gang før 15.3.2004.
I praksis vil dette være aktuelt for biler eldre enn 10 år hvor baksetet blir montert. Under alle omstendigheter skal sikkerhetsbelter skiftes til E-merket type.

Chevrolet Tahoe 6,5 TD 1995-2000:
Når bilen er utrustet med mavebelte i midtre sitteposisjon bak vil den bli 5 seter personbil, såfremt den har tilstrekkelig nyttelast (< 375 kg) Chevrolet Suburban 6,5 TD & 5,7 Bensin -2000: Når bilen er utrustet med mavebelte i midtre sitteposisjon bak vil den bli 5 seter personbil, såfremt den har tilstrekkelig nyttelast (< 375 kg). Biler med 3. seterad vil også få godkjent sitteposisjoner med mavebelter, hvis ikke nyttelast overskrides. (NB: kan ikke taes ned i vekt. Er fortsatt en C1 bil) Chevrolet Silverado Pick Up (Ext. Cab & Crew Cab) – 2000: Disse modellene vil bli godkjent med det antall sitteplasser som var standardutrustning fra GM. Sjekk nyttelast på lette utgaver! (NB: kan ikke taes ned i vekt. Er fortsatt en C1 bil) Chevrolet Cargo Van Bensin & Diesel –2001: På biler som er utrustet fra produsent som kassebiler vil det kun bli godkjent originalmonterte 3-punkt belter bak. Sitteplasser med mavebelter vil ikke bli godkjent. (NB: kan ikke taes ned i vekt. Er fortsatt en C1 bil) Chevrolet Starcraft, Beauville og Sportvan Bensin & Diesel –2001: Disse modellen er innredet bak for personbefordring fra produsent og følgelig vil sitteplasser bak bli godkjent med mavebelter. (NB: kan ikke taes ned i vekt. Er fortsatt en C1 bil) De samme retningslinjer gjelder også for GMC modeller Last ned PDF

+ Hastighetsbegrenser/Særbestemmelser

Kjøretøy (lastebil kl. N2, 3501-7500kg) som er importert/registrert i henhold til §1.15 (Særbestemmelsene) skal ikke ha hastighetsbegrenser.

Sjekk derfor side 3 i vognkort del 1 under merknader. Alle kjøretøy som er godkjent i henhold til Særbestemmelsene vil ha en anførsel i denne rubrikken.

Følgelig kan lastebiler i denne kategorien (over 3500kg) registrert på Særbestemmelsene slippe problematikken rundt hastighetsbegrenser.

Last ned PDF

+ Lyktebøyler

Dette er et meget omdiskutert tema i disse dager!
Myndighetene har gitt disse bestemmelsene tilbakevirkende kraft og følgelig skal lyktebøyler på alle kjøretøy føres inn i vognkortet sammen med økningen i bilens lengde.
Bestemmelsene er aktuelle for følgende kjøretøy (som vi leverer):
M1= Personbiler
N1= Varebiler og Pick Up med tillatt totalvekt under 3500 kg
N2= Lastebiler og kombinertbiler over 3500 kg

De kritiske kjøretøygruppene er M1 og N1:
Sluttdato for innlegg i vognkortet er 25/5-07 på disse biltypene.
Ved timebestilling på trafikkstasjoene, så må time bestilles før
1/5 d.å og i så fall kan bil vises/godkjennes etter 25/5 hvis det
er lang bestillingstid på trafikkstasjoen.
Ingen av de lyktebøyler som vi har montert imøtekommer de EU-krav som gjelder fra 25/5 og det betyr at lyktebøyler må avmonteres! Ved første EU-kontroll vil lyktebøyle bli anmerket med feil og kjøretøy ikke godkjent.

Kjøretøygruppe N2:
Det er ingen endringer i regelverket for lastebiler over 3500 kg!
Imidlertid skal lyktebøyler sammen med lengdeendring på kjøretøy anmerkes i vognkortet. Vi har nødvendig dokumentasjon på de fleste bøyler som vi har montert. Hvis et Bergheim-verksted utfører EU-kontroll, ta med del 2 av vognkortet (den rosa delen) og vi kan besørge ”papirabeidet” på trafikkstasjonen!

NB! Husk at det IKKE FINNES godkjenningsdokument på lyktebøyle/kufanger som overstiger bilens bredde (går rundt hjørnet på forskjermen). Følgelig må denne typen bøyler avmonteres.

Last ned PDF

Send oss en forespørsel

Vennligst fyll ut feltene merket*

Delelager
Sending
Spør oss om dekk
Vi er ekspert på dekk, felg og kjetting!
Alltid gode tilbud