Bergheim Bilverksteder

verksted_med_spesialkompetanse

Alle typer service og vedlikeholdsprogram kan utføres og vi formidler karosseriskader til bilverksteder som imøtekommer dagens høye kvalitetskrav. Våre sertifiserte teknikere er alltid oppdatert på alle aktuelle modeller og bruker kun spesialverktøy og originaldeler som er anbefalt av produsenten.

Vi har nesten 40 års erfaring som bilverksted for General Motors, en av verdens største bilprodusenter.
I tillegg er vi også autorisert Jeep/Chrysler-forhandler og påtar oss alle typer reparasjoner på Chrysler-kjøretøy. Vi er også et Chevrolet verksted med spesialkompetanse.
Vårt siste satsningsområde er Ford-US. Ford har modeller som passer ypperlig i Norge og når Ford F150er den mest solgte bilen i USA (820.000 i 2016), så vet vi at Norge er et interessant område for denne modellen. Deler til US-modeller skaffer vi direkte fra våre leverandører i USA.

Service

Ved bruk av produsentens vedlikeholdsprogram sikrer du at bilen din alltid er i drift- og sikkerhetsmessig forsvarlig stand. I tillegg tar vi hensyn til de vanskelige vær -og kjøreforhold avhengig av bilmodell, type kjøring og kilometerstand. Det er viktig at disse intervallene blir fulgt og at smøremidler som benyttes imøtekommer produsentens krav. Dette er særlig viktig når det gjelder motoroljer. Det er i dag en rekke kvalitetskrav som skal oppfylles. Vi vet hva som skal brukes. Bergheim er spesialist når det kommer til å være et Chevrolet verksted.
Har du spørsmål om service/reparasjon, vennligst ta kontakt med våre bilverksteder.
Vi opererer pr. 1/10-16 med følgende priser:

+ Antall sitteplasser / mavebelte i baksetet / endring til personbil etter 10 år

Vegdirektoratet har foretatt visse tilpasninger i kjøretøyforskriftene.
Dette er sendt i et internt notat fra Statens Vegvesen datert 19.3.09 som bekjentgjør endringene. Vi er et Chevrolet verksted. Vi hjelper deg med endringene.
Det betyr i praksis at mavebelte igjen kan bli godkjent i midtre sitteposisjon i baksetet. Det forutsettes at bilen er registrert første gang før 15.3.2004.
I praksis vil dette være aktuelt for biler eldre enn 10 år hvor baksetet blir montert. Under alle omstendigheter skal sikkerhetsbelter skiftes til E-merket type.

Chevrolet Tahoe 6,5 TD 1995-2000:
Når bilen er utrustet med mavebelte i midtre sitteposisjon bak vil den bli 5 seter personbil, såfremt den har tilstrekkelig nyttelast (< 375 kg)

Chevrolet Suburban 6,5 TD & 5,7 Bensin -2000:
Når bilen er utrustet med mavebelte i midtre sitteposisjon bak vil den bli 5 seter personbil, såfremt den har tilstrekkelig nyttelast (< 375 kg). Biler med 3. seterad vil også få godkjent sitteposisjoner med mavebelter, hvis ikke nyttelast overskrides. (NB: kan ikke taes ned i vekt. Er fortsatt en C1 bil)

Chevrolet Silverado Pick Up (Ext. Cab & Crew Cab) – 2000:
Disse modellene vil bli godkjent med det antall sitteplasser som var standardutrustning fra GM. Sjekk nyttelast på lette utgaver!
(NB: kan ikke taes ned i vekt. Er fortsatt en C1 bil)

Chevrolet Cargo Van Bensin & Diesel –2001:
På biler som er utrustet fra produsent som kassebiler vil det kun bli godkjent originalmonterte 3-punkt belter bak. Sitteplasser med mavebelter vil ikke bli godkjent.
(NB: kan ikke taes ned i vekt. Er fortsatt en C1 bil)

Chevrolet Starcraft, Beauville og Sportvan Bensin & Diesel –2001:
Disse modellen er innredet bak for personbefordring fra produsent og følgelig vil sitteplasser bak bli godkjent med mavebelter.
(NB: kan ikke taes ned i vekt. Er fortsatt en C1 bil)

De samme retningslinjer gjelder også for GMC modeller.
Trenger du hjelp av et Chevrolet verksted? Kontakt oss i dag

+ Lyktebøyler

Dette er et meget omdiskutert tema i disse dager!
Myndighetene har gitt disse bestemmelsene tilbakevirkende kraft og følgelig skal lyktebøyler på alle kjøretøy føres inn i vognkortet sammen med økningen i bilens lengde.
Bestemmelsene er aktuelle for følgende kjøretøy (som vi leverer):
M1= Personbiler
N1= Varebiler og Pick Up med tillatt totalvekt under 3500 kg
N2= Lastebiler og kombinertbiler over 3500 kg

De kritiske kjøretøygruppene er M1 og N1:
Sluttdato for innlegg i vognkortet er 25/5-07 på disse biltypene.
Ved timebestilling på trafikkstasjoene, så må time bestilles før
1/5 d.å og i så fall kan bil vises/godkjennes etter 25/5 hvis det
er lang bestillingstid på trafikkstasjoen.
Ingen av de lyktebøyler som vi har montert imøtekommer de EU-krav som gjelder fra 25/5 og det betyr at lyktebøyler må avmonteres! Ved første EU-kontroll vil lyktebøyle bli anmerket med feil og kjøretøy ikke godkjent.

Kjøretøygruppe N2:
Det er ingen endringer i regelverket for lastebiler over 3500 kg!
Imidlertid skal lyktebøyler sammen med lengdeendring på kjøretøy anmerkes i vognkortet. Vi har nødvendig dokumentasjon på de fleste bøyler som vi har montert. Hvis et av Bergheim sine bilverksteder utfører EU-kontroll, ta med del 2 av vognkortet (den rosa delen) og vi kan besørge ”papirabeidet” på trafikkstasjonen!

NB! Husk at det IKKE FINNES godkjenningsdokument på lyktebøyle/kufanger som overstiger bilens bredde (går rundt hjørnet på forskjermen). Følgelig må denne typen bøyler avmonteres.